שאלות לגבי טבעו של האדם, טבעי שלי, משמעות החיים, מה אני / אנחנו עושים פה? מה הסיבה לכל זה?  הובילו אותי למסע חיצוני ופנימי. התחלתי את דרכי במזרח בלימודי התורות השונות, שנים של מדיטציות, סדנאות צמיחה, סדנאות שתיקה, כל זאת מלווה בגעגוע עמוק להתחבר לעצמי וליקום. לאחר מספר שנים של מזרח הגעתי למערב, ללונדון שם מצאתי לשמחתי את לימודי הפסיכותרפיה הטרנספרסונלית (1989). מבחינתי מצאתי את שתמיד חיפשתי כמקצוע וכדרך חיים - שילוב של עבודה פסיכולוגית על 'האני' עם התייחסות והתחשבות בכך שיש לנו נשמה שכמהה להתבטא ורוצה הכרה. מאז אני מטפלת ומנחה סדנאות בגישה ההומניסטית-טרנספרסונלית.
הגישה ההומניסטית, "הכוח השלישי", התפתחה כריאקציה לגישות שקדמו לה – הגישה הפסיכואנליטית והגישה הביהביוריסטית. היא נחשבת "פסיכולוגיה לבריאים" שכן היא מתייחסת באופטימיות ובקבלה לטבע האנושי ולייחודיות שבכל אדם. 
הגישה מאמינה שבכל אדם טמון הפוטנציאל לצמיחה בריאה ויצירתית. במקום לעסוק ב"ריפוי" מתמקדת הגישה בשיפור איכות החיים, שיפור איכות החוויה האישית הפנימית והגברת האותנטיות והזרימה הטבעית. זאת באמצעות הקשבה לא שיפוטית, קבלה בלתי מותנית, בניית יחסים המושתתים על יחסי אדם לאדם.

הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית התפתחה בסוף שנות השישים מתוך הזרם ההומניסטי. היא נקראה על ידי מאסלו: "הכוח הרביעי" שכן היא מוסיפה לגישה ההומניסטית את האספקט הרוחני.משמעות המושג "טרנספרסונל" הוא: "מעבר לאדם", "מעבר לאישיות", "מעבר לאגו ולעצמי". ומה יש מעבר? 
חוקרים בתחום הטרנספרסונלי  (Wilber, 1977; Strohl, 1998; Grof, 1988; Rowan, 1993) טוענים בהקשר זה שהתפתחותה של התודעה האנושית אינה נעצרת ומגיעה לשיאה כשהאגו הופך לבוגר, בריא ומפותח, אלא שלאדם יש אפשרויות ואופקים רחבים הרבה יותר של הרחבת התודעה הכוללים הכרה רוחנית וקוסמית. הכרה רוחנית מעין זו יכולה להתרחש באמצעות חוויות רוחניות המוגדרות כחוויות המערבות התרחבות אל מעבר לגבולות הרגילים של האגו ומעבר למגבלות של זמן ומרחב.הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית אינה באה כתחליף או כניגוד לגישות טיפוליות אחרות, אלא כהשלמה. היא מהווה אספקט, מימד נוסף. היא מוסיפה התמקדות בהרחבת היכולות האנושיות, התייחסות למהות האדם – לנשמה.

הגישה ההומניסטית-טרנספרסונלית בעבודה הקבוצתית ובטיפול מתייחסת לאדם כאל שלם, תוך התייחסות להיבטים הגופניים, נפשיים ורוחניים שלו. דרך העבודה מסייעת למשתתפים לפתוח את ליבם לטבעם הרוחני ומאפשרת לאיכויות שיש בהם לתפוס מקום ולהתבטא, כך שהמפגש עם עצמם ועם אחרים יהיה יותר אותנטי ויבוא מהמקום העמוק ביותר. הגישה מציעה למשתתפים ולמנחה הקבוצה הזדמנות לראות שיש משמעות ותכלית לקשיים ולקונפליקטים בהם אנו נתקלים בחיינו. 
התפיסה היא שכל ילד בא לעולם כשבתוכו סגולות אנושיות זהות: חמלה, שלווה, אהבה, ענווה ועוד. ככל שאנו גדלים ומתבגרים, אנו עוטים עלינו שכבות וחומות מגן של חוקים, פחדים ודפוסי התנהגות שמקשים עלינו להתחבר לאותו כוח עוצמתי איתו נולדנו.מתוך התבוננות, הקשבה ועבודה עצמית ביכולתנו ללמוד מחדש לפתוח את הלב, לקבל ולתת, לכבד, להקשיב ולתקשר באופן חיובי המביא לשלום פנימי ותחושת שלמות.המפגש הקבוצתי בגישה זו יוצר הזדמנות עבור משתתפי הקבוצה למצוא את המיוחדות והשונות של קיומם, יחד עם זאת לחוות את האחדות בין כולם.

כבכל קבוצה, המשתתפים מעלים קשיים מחיי היום יום, אולם המנחה יקשיב מעבר ל"סיפור" ויתרכז בשאלה למה באמת כמהה נפשו של המשתתף? האם הוא מחובר לאהבה הפנימית או לפחד? מהו השיעור, הלמידה מה"סיפור" ואילו איכויות פותחו כתוצאה מהחוויה שעבר. שאלות שהקבוצה "חוקרת": מהי המשאלה העמוקה ביותר שלי? מה ממלא אותי חיוניות? מה משתק אותי "ממית" אותי? למה אני נצמד? ממה אני לא מרפה? מהי המשמעות של לחיות את החיים במלואם עבורי? 
 מהם כוחות היסוד של הטבע והיקום ומהו מקומי וחלקי בהם? האם אי פעם חשתי קרבה או חיבור ל "שלם גדול יותר"? אחת המטרות היא שהשינוי שהיחיד עובר ישפיע (יהדהד) גם על הסביבה שלו – משפחתו, חבריו, חבריו לעבודה וכך ניצור סביבה טובה יותר.לא ניתן ללמוד את הגישה הטרנספרסונלית רק בצורה אינטלקטואלית. כמו "אהבה", צריך להרגיש אותה, שכן מדובר פה ב"מהות" של אנשים וזה מעבר למילים. יישום הגישה בטיפול אינו מצטמצם בשימוש טכני בכלים ובכללים. הכלי העיקרי הוא האישיות של המטפל.האישיות של המטפל והווייתו מאד חשובים לחוויית הקבוצה. חשוב שתהיה אינטגרציה וקבלה של כל החלקים והמימדים השונים שבו. שיחיה את חייו מתוך חיבור ל"טרנספרסונל".  המנחה יהיה מודע לתדר שלו ולתדר של המשתתפים וביחד ובמקביל לתכנים שעולים תהיה עבודה של העלאת התדר האישי והקבוצתי. זאת על ידי העמקת ההתבוננות בעצמי ובאחר, מדיטציה, הקשבה פנימית ועוד. 
הקורס "הנחיית קבוצות בגישה ההומניסטית – טרנספרסונלית" יועבר בצורה הוליסטית. כמו הגישה - המשתתפים יחוו את הנלמד ברבדים הפיזי, רגשי, שכלי ורוחני. בקורס נתמקד במימד הרוחני, הטרנספרסונלי והדרכים בהן מתפרש מימד זה בעבודה הקבוצתית. יהיה דגש על הצמיחה האישית הרוחנית של המשתתפים. 


נושאים מרכזיים – 
•  מושגי היסוד של תיאורטיקנים מהגישה ההומניסטית והטרנספרסונלית.
• יישום מושגי היסוד, הערכים והמסרים בעבודה הקבוצתית. 
• עבודה חווייתית עם המשתתפים על הצמיחה האישית. 

כותבת המאמר אורי אבן-זהב הינה מנחה בתוכנית ההתמחות הנחיית קבוצות בגישת הפסיכותרפיה והשאמניזם של המרכז.

© ICgroups| המרכז הישראלי להנחיה אינטגרטיבית בקבוצות  |   www.icgroups.co.il  |   info@icgroups.co.il | 050- 5621283  |    המכללה האקדמית מכון וינגייט