סטודיו פתוח
"ייתכן שהלא מודע שלי מצייר דמות שאיננה אני, אך היא עומדת על התממשותה בתוכי"
ק.ג. יונג
יש משהו בזמן הזה של הסטודיו הפתוח שהוא כמו זמן של חלום רק בעירות...אני משערת שלכולנו יש מושג על המצב הזה שמשהו בתוכנו שב וחוזר בתוכו על עצמו: אותם דפוסים, אותן מחשבות ואותן תגובות...כאלה, שלא אליהן אנחנו מקווים. וכן אנחנו תמיד יכולים לחזור ולשאול איך היחסים שלי עם אימא או אבא יצרו את זה או, ברוב המקרים איך הם לא יצרו את זה, אבל באמת, זה הדבר שישחרר אותנו ויצמיח בתוכנו כיוונים רצויים??
לדעתי יש בתוכנו יותר ממה שמישהו נתן לנו או לא נתן לנו כשהיינו קטנים או אפילו גדולים... וזה הדבר הפנימי הזה, המיתוס המסתורי שלאורו אנחנו חיים את חיינו, מיתוס שחלקים ממנו מתגלים לנו בחלימה, ביצירה ובמעשה האהבה והזוגיות-
אמממ...אבל לכל החלימה היצירה והאהבה האלה יש חמקמקות שמשטה בנו לעיתים; אנחנו מחויבים לקחת ברצינות את חומרי הדמיון שלנו, את חומרי התת מודע המופיעים כדימויים. ומה זה אומר לקחת אותם ברצינות? ...הנה סיפור על חלום קטן שנלקח ברצינות:
גבר כבן 40, איש שצלחה דרכו המקצועית אך חייו האישיים היו רוויי אסונות עד שהרגיש שכוחותיו אוזלים לו מביא לטיפול שבריר של חלום, בחלום נאמר לו שהוא רק צריך לזכור את ה-lunghtfish ...לאחר ברור קצר הבינו המטופל והמטפל שהם אינם מוצאים כל קשר של האיש לדג כזה ויותר מכך, אפילו לא ידעו אם יש דג כזה במציאות....
במהלך השבוע התקשר המטפל לחוקר ימי שמנהל את אחד מהאקווריומים הגדולים במדינה וסיפר לו את הסיפור של החלום ושאל אם יש לו אינפורמציה לתת לו. החוקר השיב לו שבמקרה לראשונה מזה שנים יש להם במעבדות שלהם דוגמא לדג הזה והוסיף ואמר שזהו הדג היחיד שהוא מכיר שבעתות יובש מתחפר בקרקעית הים ושב לתחייה ברגע שהמים שבים...הרבה מחשבות ניתן לחשוב על התופעה הזו אבל לא ניתן להתעלם מהריפוי שהדג המוכשר הזה הביא למטופל שהיה בספק לגבי כוחותיו לשרוד.
נכון, לא כולנו באנליזה ובטח שלא כולנו אדוקים בלפגוש את החלומות שלנו ולקבל תרופות כל כך מדויקות באופן רציף...
אז מה עוד אפשר לעשות? בואו ליצור בכל רגע שמתאים לכם כי היצירה גם היא מביאה אותנו קרוב לאותו בית מרקחת מפואר ששיגר את ה-lungfish.
בסופו של דבר הדמות שעומדת על התממשותה בתוכנו מגיחה, השאלה רק האם נטיב לסלול עבורה את הדרך.
אז מה זה "סטודיו פתוח"?
הסטודיו הפתוח אצלנו הוא מרחב וזמן שבו אנחנו נותנים לעצמינו לשים לב למה שחי בתוכנו, למה שמבקש לעצמו הבהרה ואולי הדרכה פנימית חדשה; לא משומשת, לא כזאת שכבר חשבנו לעצמינו אלא הדרכה שמגיעה מאותו מקום שסולל את נרטיב חיי, או אם תרצו את המיתוס הפנימי הזה שאני חיה לאורו. לפעמים מה שחי בתוכי בא לידי ביטוי רק בתחושת גוף צפופה; כשאני לוקחת אותה ברצינות כחומר נפשי-רגשי-נשמתי ונעה אותה ומציירת מתוכה נפרס בי עולם עם טופוגרפיה חדשה, דרך שממנה אני מצליחה להבין משהו חדש על עצמי ועל מה כרגע חי בתוכי.
איך זה קורה בפועל?
ראשית זה מפגש שבאים אליו, להיות בו עם עצמי ועם עוד אחרים כמוני שמחפשים בצורות שונות משמעות ויעד בחייהם. ואז לפני שאנחנו מדברים על זה אנחנו קודם כל מקשיבים למה שחי בתוכנו כרגע בעזרת הגוף, התנועה או המדיטציה. ואז אנחנו מציירים את זה-לוקחים עם זה הפסקה- חוזרים עם היצירות שיצרנו למעגל ומספרים מה קרה לנו מתוך התופעות הוויזואליות שמגיחות מהיצירות שלנו. ומתוך השיח התופעתי שלפעמים יכול להיות מקופל בקיפול של נייר שמתיישר ומציע כיוון חדש, או מתוך משיכה של צבע או מתוך מבנה של גוף בחימר שנוטה קדימה על פניו בכל פעם מחדש...עד שנותנים לו תמיכה של עוד חומר בגב....
אז כן, בהתחלה זה קצת חמקמק אבל הפואטיקה שיש בחומר, באיכות הקו, בצבעים, ובתשומת הלב שאנחנו נותנים אליהם כל כך חזקה שהיא יודעת ללמד אותנו את רזי בינת-המחשבות החדשות.
התשובות שמתקבלות סביב סוגיות חיים כל כך מפתיעות ובעיקר בעיקר פשוטות, אפשריות וטבעיות שזה מרגיש כמו שהתשובה התקבלה בעת ובעונה אחת מתוכנו ומליבו העמוק של העולם כולו.
למי זה מתאים?
מטפלים, מנחי קבוצות, מתעניינים במסלול שמבקשים להכיר וכל מי שמבקש לעצמו רגע של בוננות והתפתחות.
לרדת אל בין הגבהים
בהשראת דרכו של קארל גוסטב יונג
מפגשים עם האלכימיה שבדמיון-הפעיל - ריטריט בשילוב תנועה אותנטית וצבע
עבודה אישית בקבוצה
לעיתים הבינה מגיחה אל התודעה באמצעות דימויים, חלומות וחזיונות.
יונג הוריש לנו מפה איך לפגוש את הדימויים האלה, לגלם אותם ולתת להם להוביל אותנו למפגש עם עולמינו הפנימי, נטיותיו וצרכיו, ובכך לפרום ולהיטיב את הצפוף שבחיינו.
העבודה המשותפת שוזרת תנועה מדיטטיבית, יצירה בחומר, תנועה אותנטית, הגות, כתיבה ושיתוף.
מפגש עומק עם עצמנו במקומות שבהם הרציונל והקוגניציה לא עומדים לרשותנו עם פתרונות על ידי
תרגול-תהליכי של דמיון פעיל, מושג יונגיאני.
מגע עמוק ושהייה עם שכבות נפשיות נסתרות שאינן נגישות בשגרת היומיום מאפשר כבוד והקשבה עמוקה לחלקים הפצועים בנפשנו.
שהייה רגישת-הוויה זו היא בסיס לחיים אותנטים שבהם יש פחות פיצולים בגוף ובנפש וחווית חיים מלאה, פתוחה וכנה.
קצת על גישות העבודה
דמיון פעיל בשילוב ההבעה באומנויות –הדמיון הפעיל הוא תרגול בהוויה המזמינה מפגש עם דימויים מהעולמות התת מודעים-הימצאות במרחב הביניים, מרחב שמתוכו ובתוכו מגיחה המיתופואטיקה אל המודעות-הפואטיקה של נרטיב חיינו או אולי נכון יותר המיתוס שלאורו חיינו מתפתחים. המפגש עם הדימויים וגילומם בצורות, צבעים ואיכויות פלסטיות מאפשר הבנה, נגישות ושיח הנרתמים לשיפור והעמקה לאיכות החיים והתמודדות עם מצבי מתח וקונפליקט פנימיים.
תנועה אותנטית היא תרגול מדיטטיבי בתנועה שפותח בהשראת תהליכי דמיון פעיל של קארל גוסטב יונג כדרך לחשוף ולעבד חומרים נפשיים לא מודעים האצורים ברווח שבין הגוף לנפש. בתרגול תנועה אותנטית יש הזמנה לוותר על "לעשות" ובמקום - "לתת לזה לקרות" - לאפשר לתנועה הנפשית הפנימית להתגלם בגוף באופן ספונטני. תרגול תנועה אותנטית מאפשר מפגש רענן, אינטימי וייחודי עם עצמנו ועם האחר.
לחסות בצילו של העץ האדום
קבוצת טיפולית לומדת בהשראת האנליזה היונגיאנית
"השנים שבהם הלכתי בעקבות הדמויים הפנימיים, היו החשובות בחיי-בהן נפלו ההכרעות החשובות ביותר. הכול החל אז; הפרטים האחרים אינם אלא הבהרות נוספות של החומר שנפלט מן הלא-מודע והציף אותי בראשונה. היה זה חומר היסוד הראשוני לעבודת חיי." קארל גוסטב יונג
תאריך פתיחת הקבוצה: 03/11/2024
תאריך סיום הקבוצה: 15/06/2025
רקע:
הפרקטיקה היונגיאנית של 'הדמיון הפעיל ', הלמידה ההגותית ופיתוח החשיבה הפואטית הם האמצעים המרכזיים שיעמדו במרכז עבודתה של הקבוצה. "שוררות התופעה טרם פירוקה לפרשנות" הינה גישה טיפולית המדגישה את חשיבות המסע הפואטי בעירות סביב סוגיות-חיים מאתגרות. הגישה מספקת מרחב פוטנציאלי המרחיב את יכולות ההחברות אל מקורות העצמי לריפוי. במהלך המפגשים יירתמו המשתתפים גישות שונות של עבודה הבעתית ויצירתית להבהרה סוגיות חיים וקונפליקטים פנימיים, יעזרו בחלומות ובחומרים נפש העולים מתוך החלימה, היצירה והישות הקבוצתית הקולקטיבית ויילמדו חומרים תיאורטיים מתוך התאוריה האנליטית היונגיאנית.
בין הנושאים:
-
הפואטיקה של המרחבים הפנימיים; מבנה הנפש וחלקיה ע"פ הגישה של הפסיכולוגיה האנליטית היונגיאנית
-
ארכיטיפים והשפעותיהם על חיי היומיום
-
היבטים על תת מודע פרסונלי וקולקטיבי בשירות ההווה
-
על היצירה בקבוצה ברוחה של יולנדה ג'קובי מי שפיתחה את הפרקטיקה היונגיאנית לעבודה בשילוב יצירה בקבוצה.
כלי הלימוד:
במהלך השנה יינתנו חומרי קריאה, מאמרים, וקריאה משותפת בכתבים מוקדמים של קארל יונג. בנוסף בכל מפגש יהיה זמן סטודיו ליצירה סביב ארכיטיפים מרכזיים בגישה של: Painting Therapy Based on C.G. Jung's Analytical Psychology.
מסגרת הקבוצה:
קבוצת עבודה שנתית בת 20 מפגשים בני 4 שעות. תלמד בימי א' בין השעות 16:00-20:00 במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, קמפוס וינגייט.
חומרי קריאה:
יינתנו בהמלך המפגשים וכחלק ממענה לתהליכי המשתתפים.
קהל היעד:
הנחיות רישום וקבלה:
יש לשלוח חיבור אישי בו תספרו על סוגיית חיים החיה בתוככם בימים האלו, ומה אתם מקווים שההצטרפות לקבוצה תוסיף לחייכם. את החיבור יש לשלוח במייל לכתובת: info@icgroups.co.il.
לפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון ליעל שפרינגר: 054-442-4104 אפשר גם לקרוא עוד באתר הבית: www.icgroups.co.il
עלות:
אפשרויות לתשלום:
את דמי ההרשמה ניתן לשלם באפליקציית תשלום פייבוקס\ביט לטלפון: 050-5621283 לאחר ההרשמה ישלח קישור מקוון לתשלום.
*נקודות לקראת לימודי המשך במרכז הישראלי להנחיה אינטגרטיבית בקבוצות-השתתפות בקבוצה תקנה הכרה כשעות טיפול למעניינים להמשיך ללימודים מתקדמים של טיפול קבוצתי רגיש-הווייה ויחסים.
הדרכה, התפתחות וטיפול אישי בקבוצה
השיבה אל מאורות הצל - קבוצת למידה משולבת טיפול והשראה
רקע
אצל כולנו בני האדם קיים "בית מדרש" פנימי ובו חברויות שונות היכולות לסייע ללמידה של הנפשי והרגשי. הלמידה הזאת בקבוצה הינה בעלת השפעה על איכות החיים שלנו ומידת הסבל וההנאה שלאורם אנו חיים.
משתתפי הקבוצה יוזמנו לתהליך טיפולי בקבוצה שיקרה באמצעות השילוב בין עולמות הלמידה והטיפול ולמפגש עם האיכויות השונות הטמונות בעבודה קבוצתית ואישית עם חלומות בתהליכי טרנספורמציה אישיים.
משתתפי הקבוצה יוזמנו לתהליך מקדים שיעודד חלימה ואעלה של חומרים רגשיים, ולתהליך של תיעוד וכתיבה אישית שיהווה חלק מחומרי העבודה בקבוצה בהמשך.
אני מזמינה אתכם לניסוי משותף סביב גישת עבודה משולבת העוסקת בהוויה הערה; מסע בעירות סביב חומרי הנפש המגיחים בעירות ובחלימה באמצעות ההבעה היצירתית באומנויות. הגישה מספקת מרחב פוטנציאלי ליכולות ההחברות אל מקורות העצמי לריפוי ולהעצמה בתקופות " מעבר" ובתקופה של "אמצע החיים."
חומרי הספרות, ההשראה והעבודה יפגישו בין היתר את המשתתפים עם כתביו של קארל יונג, והוגים, חוקרים ופילוסופיים מהגישה היונגיאנית ומהגישה של הפסיכולוגיה הטרנספרסונאלית.
מבנה העבודה בקבוצה
קבוצה שנתית בת 15 מפגשים.
הקבוצה מתכנסת אחת לשבוע בימי שני ל-3 שעות, בין החודשים פברואר ליוני.
קהל היעד
הקבוצה מיועדת למנחים מוסמכים הרוצים להמשיך ולפתח את עבודתם האישית ולטפל באזורי חוסר נוחות בחייהם באמצעות טיפול ולמידה בקבוצה.
תנאי הקבלה
מפגש אישי מקדים עם מנחת הקבוצה.
הדרכה פרטנית ופרטית
מטבע הדברים, אדם העומד לצדם של אחרים זקוק גם הוא למישהו שיעמוד לצדו; אנחנו כמנחים חשופים ללא הרף למערכת של התרחשויות המפעילה או "צובעת" את היכולות שלנו להיות לצדם של אחרים כאשר הם מתמודדים עם סוגיות-חיים מורכבות.
ההדרכה האינטגרטיבית עוסקת במציאות המרובדת של החיים ולא רק בסוגיות של יחסים ותפקידים בקבוצה. בין הסוגיות אפשר לדוגמא למצוא שאלות כמו: איך מתמודדים עם קונפליקטים בקבוצה? מה עושים עם תוקפנות בקבוצה או חס וחלילה אל מול המנחה?, מה ניתן להבין מהעדפות והסלידות שלנו כלפי מונחים\קבוצה? איך אפשר להוביל קבוצה שבתוכה עולים סיפורים של אובדן וטראומה? איזה תוכן אפשר להביא לקבוצה שמתמודדת עם .....ועוד ועוד סוגיות שבעבורם אנחנו מגיעים להדרכה.
התפיסה האינטגרטיבית בהדרכה עושה שימוש במורכבות-הממדים של המנחה והמונחים ונעזרת ברבדים השונים כנקודות-משען ליצירה של ליווי והדרכה הוליסטיים. לתפיסתנו יש שישה רבדים בסיסיים מהם נובעות ההתייחסויות שלנו אך חלקם מוגברות וחלקן מוחלשות. האמונה בבסיס ההתבוננות היא שלכל אחת\ד מאתנו יש 'נכסים טבעיים' ומגוונים שיכולים להיות לרשותנו אל מול סוגיות מורכבות של יחסים. בהדרכה אנחנו מפתחים את הרבדים המוחלשים שלנו לצד השימוש ברבדים המובילים ובכך מתאפשרת הנכחת הנוכחות השלימה בסטינג הקבוצתי.
איך זה עובד?
אתם קובעים עם מי, פשוט מתקשרים לאשת\איש צוות שמרגיש לכם נכון שידריך אתכם ומתאמים מסגרת להדרכה פרטנית פרטית.
בין המגדל והאבן
סמינר בהשראת היכליו של קארל גוסטב יונג
רקע:
באוקטובר כשהכל התהפך כאן שהיתי בקוזנאכט ובבולינגן. שתי עיירות סמוכות לעיר ציריך מושב ביתו המיתולוגי של קארל יונג.שם, בפיסת אדמה על גדות הנהר בנה יונג מגדל, גילף והניח אבן.
המסע שלי אל המגדל והאבן היה ועודנו מסע שממשיך להניב מרפא, השראה ויצירה. בימים אלו שהאנושי עומד למבחן בכל בוקר מחדש זהו אוצר יקר. אני מוצאת שלצד המלחמה פירות המסע הם שעוזרים לדעתי לנוח ולחדש משאבים ותיקווה. המגדל שבנה יונג עבור זמני היצירה שלו והאבן בה חרט את צופן-היותו ומקום משכן לנשמתו מהווים את אבני היסוד לפרקטיקה היונגיאנית מאז ועד היום, פרקטיקה שאולי מצליחה לעזור במשהו להתרומם, להתמלא ולשאת מבט מעבר לעננות העבה של מציאות במלחמה.
על אחת מפאות האבן שבחצר גילף וחרט יונג את המילים הבאות:
"יתום אני, בודד; אך חרף זאת אני מצוי בכל מקום.
אני אחד אך ניגודו של עצמי.אני צעיר וזקן בעת ובעונה אחת.
לא ידעתי לא אב ולא אם, מכיוון שלוקחתי מן המעמקים כמו דג, או הושלכתי כשלג ממרומים.
בחורשות ובהרים נדדתי, אך מקומי במסתרי נפשם של בני אדם.
בן תמותה אנוכי, אשר לא נגעו בו מעגלי הנצח"-(מאנגלית-מיכה אנקורי)
על המציאות בכל, על נצח וזמניות, על נעורים וזיקנה, על מעמקים כמו דג ועל הנפילה כמו השלג מהמרומים על כל אלה ועוד נתחקה במהלך הסמינר. נפגש עם אבני הדרך שהשאיר יונג בחצר ביתו, במגדל, באבן, ביצירות האומנות שיצר ובכתביו המוקדמים. וכל זאת בתיקווה שהם יהוו השראה למציאת המגדל, האבן, הריפוי והיצירה שבתוכינו.
נשוטט בין נושאים כמו:
המגדל וסמליו כראי וייצוג למבנה הנפש וההוויה האישית והקולקטיבית המגדל כייצוג למרחב יצירה מקודש ומרפא. האבן כהיכל וצופן לנשמה. התקדשות בעזרת יצירה-עדות מארכיון היצירות של יונג ומטופליו. (הסמינר ילווה בתמונות שצולמו במהלך הביקור בקוזנאכט באוקטובר 2023.)
כלי ההנחיה:
בסמינר ישולבו למידה והתנסויות במודלים של הדמיון הפעיל היונגיאני בשילוב מגוון אומנויות ותנועה לצד יחידות תוכן, השראה, שיח ורפלקציה.
קהל היעד:
הסמינר מיועד לאנשים העומדים לצידם של אחרים ומעוניינים במרחב השראה, עיבוד ויצירה עבור עצמם. סקרנים וקרובים לעבודתו של יונג. מוגבל ל-20 משתתפים.
מבנה הסמינר:
-
מתי: 29/9-1/10, ימים א-ג , בין השעות 10:00-18:00.
-
איפה: סטודיו הגיל הרך במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט
עלות:
1500 ₪, ניתן לחלק את התשלום ל-3 תשלומים עד ה-15/9.
פרטים והרשמה:
דמי רישום בסך 450 ש"ח ישולמו במועד ההרשמה (וינוכו מסכום העלות הכוללת). ניתן לשלם באמצעות: אפליקציית PAYBOX העברה בנקאית לחשבון על שם מילי שטוקפיש מספר 101038, בנק מזרחי, סניף 561 רעננה (בשורת הפירוט יש לכתוב עבור סמינר המגדל והאבן).
ביטול והחזר כספי:
ניתן לבטל הרשמה ולקבל החזר מלא עד ה-10/9. מההחזר לאחר תאריך זה ינוכו דמי ההרשמה. במידה והמצב לא יאפשר את קיום הסמינר ינתן החזר מלא. לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם מילי שטוקפיש בטלפון או ווטצאפ-050-5621283