top of page
שנה א'- סילבוס

היקף הקורס : 834 שעות
מנהלת התוכנית: מילי שטוקפיש

 

תוכנית לימודים תלת-שנתית

 שנה א – 290 שעות

 שנה ב – 272 שעות

 שנה ג -  272 שעות

מטרת הקורס:
הנחלת ידע ומהות שתאפשר למנחים מוסמכים ולמטפלים לעסוק בטיפול קבוצתי רגיש- הווייה ויחסים. בתוכנית ילמדו תאוריות ופרקטיקות המשלבות את הגישה של הפסיכותרפיה האינטגרטיבית בעבודה קבוצתית ומודלים של התפתחות אישית בקבוצה בהשראת עבודתו של קארל גוסט יונג.
בנוסף על העמקה בתאוריות ופרקטיקות לעבודה אישית וקבוצתית יינתנו דגש והעמקה, השכלה וידע בתחומי גוף-נפש-רוח, אמנויות, מודלים רב-תרבותיים, מודלים רגישיי-מגדר, מיניות, יחסים משפחתיים וזוגיים.

שנה א

שעות הלימוד
שנה א-26 מפגשים  שנתיים בימי שלישי 12:45-20:30,
בנוסף 6 סמינרים בימים מרוכזים
תאריך התחלה: 29/11/22
תאריך סיום:23/6/23
290 שעות

 


סמסטר א'

" מראה, מראה שעל הקיר, האם את האחר/ת אני באמת מכיר/ה? "   

קבוצת חקירה ופעולה פסיכודרמטית בנושאים של רב-תרבותיות, מגדר ואחרות

זו הזמנה לקורס חוויתי של חקירה אישית במעגל קבוצתי. 26 מפגשים שבועיים בני

שלוש שעות, בהם נחקור את התמה המרכזית של הקבוצה והיחידים, הדומים והשונים אשר בתוכה.

העבודה תעלה מתוך חוויות ודילמות מקצועיות ואישיות במפגש שלכם עם הרב-תרבותיות

בארצנו הקטנה, והכה מגוונת מבחינה אנושית. ננסה להעניק במה פתוחה, מיטיבה ויצירתית

להרהורי הנפש והגוף, בתוך סטינג ומרחב ברור של הפסיכודרמה הקלאסית. בלב העבודה

הפסיכודרמטית מתקיים הניסיון הפיזי-קוגניטיבי-רגשי, להיכנס לנעליו של האחר והשונה מאתנו. מהלך זה של תנועה חיצונית ופנימית נושא עמו פוטנציאל מרפא, ומעלה את רמת האמפתיה וההבנה העמוקה יותר כלפי עצמי וכלפי המפגש האנושי המורכב, אני-אתה. במסגרת הקורס תקבלו גם חומרי קריאה תיאורטיים ואומנותיים אשר יעזרו להעמיק את הבנת הפסיכודרמה ואת תהליך ההתנסות האישי שלכן/ם. מחכה ומצפה להיכרות שלנו.

מנחה: עמי עמנואל צביאלי

אדם בא אל העולם-עולם בא אל האדם?
חלק א': על המבנה ותפיסת הנפש על פי הגישה היונגיאנית

המיתוסים הינם חלקים מהחלום הקולקטיבי של האנושות. חלומות הינם חלקים של המיתוס והמורשת האישית של כל אדם. הקורס מציע מפגש עם השאלה: מה אישי ומה קולקטיבי בתוכי.
כרקע ותמיכה למפגש עם השאלה הזו ילמד בסיס תאורטי המבהיר את מקומו של האגו במעגל החיים ואת מבנה הנפש על פי תפיסה היונגיאנית. מיתוסים, אגדות ויצירות אומנות ישמשו כהמחשה לסוגיות הקורס.

מנחה: מילי שטוקפיש
 

מעל ומתחת לפני השטח-תכנים מיניים בקבוצות תהליכיות

קורס מבוא

בני אדם הם יצורים מיניים ותכנים הקשורים במיניות נוכחים ממילא בכל מפגש קבוצתי, בין אם מתייחסים אליהם או לא. פרק המבוא של ״מעל ומתחת לפני השטח - תכנים מיניים בקבוצות תהליכיות״ מציע הכרות ראשונית עם הנושא, במבט כולל ומתוך חיבור לתחומים השונים הקשורים בהנחיה. הקורס מקנה כלים חיוניים וחשובים לכל מנחה של כל קבוצה ומתאים בהחלט גם למי שאינם מתכננים להנחות קבוצות ממוקדות מיניות. הנושאים יכללו, בין היתר, בירור ערכים ומיפוי אישי, מבט על החיבור בין הפוליטי לאישי, ובין הגלוי לסמוי. זהויות מיניות ומשמעותן במרחב, שימוש בשפה, התאמה לסוגי אוכלוסייה שונים, חקר סוגים שונים של יחסים וקשרים מיניים ובניית מרחב בטוח בקבוצה הטרוגנית.

המפגשים יכללו עבודה אישית במבט פנימה וחשיבה קבוצתית משותפת, במידה הנוחה לכל משתתפ-ת.

מנחה: אורנה שומן


 

סמסטר ב'

 "מראה, מראה שעל הקיר, האם את האחר/ת אני באמת מכיר/ה ?"

קבוצת חקירה ופעולה פסיכודרמטית בנושאים של רב-תרבותיות, מגדר ואחרות

זו הזמנה לקורס חוויתי של חקירה אישית במעגל קבוצתי. 26 מפגשים שבועיים בני שלוש שעות, בהם נחקור את התמה המרכזית של הקבוצה והיחידים, הדומים והשונים אשר בתוכה.

העבודה תעלה מתוך חוויות ודילמות מקצועיות ואישיות במפגש שלכם עם הרב-תרבותיות בארצנו הקטנה, והכה מגוונת מבחינה אנושית. ננסה להעניק במה פתוחה, מיטיבה ויצירתית להרהורי הנפש והגוף, בתוך סטינג ומרחב ברור של הפסיכודרמה הקלאסית. בלב העבודה הפסיכודרמטית מתקיים הניסיון הפיזי-קוגניטיבי-רגשי, להיכנס לנעליו של האחר והשונה מאתנו. מהלך זה של תנועה חיצונית ופנימית נושא עמו פוטנציאל מרפא, ומעלה את רמת האמפתיה וההבנה העמוקה יותר כלפי עצמי וכלפי המפגש האנושי המורכב, אני-אתה. במסגרת הקורס תקבלו גם חומרי קריאה תיאורטיים ואומנותיים אשר יעזרו להעמיק את הבנת הפסיכודרמה ואת תהליך ההתנסות האישי שלכן/ם. מחכה ומצפה להיכרות שלנו.

מנחה: עמי עמנואל צביאלי
 

על ארכיטיפים, קומפלקסים ומה שבניהם על פי הגישה היונגיאנית ובהתייחס להווייה נשית\גברית הטרנספרסונאלית

חלק ב': על הגלוי והסמוי ביחסים עם העולם. על ארכיטיפים, קומפלקסים ומה שבניהם על פי הגישה היונגיאנית.

קארל יונג סבר שהלא-מודע האישי והקולקטיבי הם כמו השמיים בלילה, אינסוף בלתי מוכר, שמדי פעם מפלח אותו כוכב, ניצוץ קטן, היכול להפוך למקור הארה, ידיעה, התפתחות ויצירה חדשה של האדם והחברה. בקורס נתעכב על ארכיטיפים מרכזיים דרכם עוברת התנועה להתפתחות ובניהם: פרסונה, צל, אם, עצמי, אנימה ואנימוס.
יובאו מקורות השראה מהספר האדום שמאגד את מסעו של יונג, מסע שהיווה תשתית לפיתוח התאוריה והפרקטיקה היונגיאנית.
מנחה: מילי שטוקפיש

הריטואל כתהליך של יצירה ותרפיה אישי וקבוצתי

הריטואל הינו מערך מתומצת של סמלים אשר מעביר ליחיד ולקבוצה צפנים חברתיים, מסרים חינוכיים וערכיים, חוויה חושית וטרנספורמציה רוחנית. בשל היותו מתומצת וטרנספורמטיבי הוא מאפשר ליחיד ולקבוצה לעבור תהליכים של תרפיה וליווי רגשי ורוחני. הקורס מציג בפני הסטודנטים גישות תיאורטיות לחקר טקסים בתרבויות עולם ומעמיק אל השלבים השונים של טקסי מעבר: טקסי בראשית החיים, שמחות החיים וקץ החיים. דן במונחים כמו לימינאליות, קומיוניטאס ואנטי-קומיוניטאס, סמלי מפתח וקטגוריות בינאריות. הקורס ישלב לימוד תיאורטי וקריאטיבי וידון במרחב הטקסי בעולמן של המשתתפות ובמרחבי הזיקה בין המשתתפת כמנחה אל מול הקבוצה.

 [MM1] הייתי אומרת הריטואל כתהליך אישי וקבוצתי של יצירה ותרפיה

מנחה: ד"ר צילה זן-בר צור

סמינרים ואינטנסיבים:

 

על ההיכל המוזיקלי של הקבוצה: אינטגרציית קול בתנועה
חלק א- מה בין קול והכל?

בסדנה נלמד להתייחס לחיבור מחודש בין נשימה-תנועה-קול באמצעות עבודה בין מערכתית המפגישה את הלומדים עם שלד, שרירים טבעתיים, דיאפרגמות ובהתייחסות למושגים ראשוניים כמו פעימה, גל ותנועה.         

נפגש ונחווה יחד : איכויות שונות של קרקוע, תנועה אל הציר האנכי ואל הציר האופקי, מבניים חזרתיים המבססים תמיכה לנשימה ולקול. מרכיבי הקול, פתיחת תיבות תהודה שבגוף, אסטרטגיות ומבנים של אלתור קולי-תנועתי. פתיחה של זרימה (Flow ) וחיבור עם גוף החלום, משמעותו: מעברים בין מצבי תודעה שונים. וכמובן נתייחס לשדה הקבוצתי המוזיקלי כמארגן מבנים התייחסותיים ותקשורתיים פנימיים ובינאישיים בשלושה מרחבים; אני-עצמי, אני-אתה, אני-הקבוצה.

 

חלק ב: הַפָּנִים שֶׁל הַפְּנִים; מפגש עם הדמויות שבתוכי בשילוב עבודת קול-תנועה-נשימה

במהלך הסדנה נפגש ונבחן דימויים ודמויות פנימיות התורמות או מעקבות את רגישות ההוויה בה אנו שוהים. נעסוק בתרגול קולי ותנועתי שיעזור לנו לפגוש את ייצוגם וקהילת קולותיהם של הדמויות הפנימיות. נכיר בגילום תבניתם כפי שהוא מופיע בקול ובגוף, נבטא ביטוי הבעתי-יצירתי שיתמוך בתנועת ההתרחבות של ידיעת העצמי. 

מנחה: סמדר אימור

מין ורבלי-מיניות וארוטיקה במרחב הקבוצתי

בסדנא אינטנסיבית זו נבחן את האופן בו המיניות והארוטיקה נכנסות לחדרי הטיפול שלנו או מושלכות החוצה. ניתן מקום לעוררות ולהגנתיות, לגלוי ולסמוי מן העין ומן התודעה. נבחן כיצד גורמים אלה באים לידי ביטוי בעשיה הטיפולית שלנו, במה אנחנו 'נוגעים' או נמנעים 'לגעת', ונבין כיצד המיניות שלנו תורמת לתהליכים הטיפוליים או מעכבת אותם. לצד למידה של מושגים וחשיבה תאורטית פסיכואנליטית בנושא, ניצור מרחב לשיתוף אישי פתוח על מנת לאפשר לתכנים לקרום עור וגידים.

מנחה: רועי סמנה

אל גינת אגוז ירדתי לראות - מסע הנפש בעולמות הרוח-היכרות ושיח בין קומת הנפש לקומת הרוח, בין השפה המיסטית לשפה הטיפולית

"מיסטיקה היא התחום בקצה גבולה של האמונה, תחום נשימת הנשמה בין דיבור לדיבור" (בובר)

הקורס ילווה את תהליך הלמידה בשנה א', באמצעות שלושה מפגשים מרוכזים שיתקיימו במהלך השנה, בהם נעמיק את ההכרות והשיח בין קומת הנפש לקומת הרוח, בזיקה לתאוריות יונגיאניות, פסיכואנליטיות ומסורות רוחניות, בחיפוש אחר מפגש אישי, עמוק ומשמעותי בין השפה המיסטית לבין השפה הטיפולית ובהתייחס לתהליך הקבוצתי והאישי של כל משתתף ומשתתפת.

הקורס ישלב בין התנסות סדנאית-חווייתית, לבין למידה תאורטית, קריאה מונחית ורפלקציה.

מנחה: שי גיל

קהל היעד
מטפלים ומנחי קבוצות בעלי תעודה הסמכה.

תנאי קבלה

ניסיון של לפחות שנה כמשתתפים או מנחים בקבוצה תהליכית,
ניסיון של שנה לפחות כמטופלים פרטנית
הגשת קורות חיים וחיבור אישי
ריאיון אישי.

חובות התוכנית

אקדמית:  קריאת חומרי ספרות, כתיבת ניירות עמדה ונוכחות פעילה בשיעורים. (יאושרו היעדרויות של עד 20% מכלל השעורים)

פרקטיקום ועבודת שדה:  הובלת קבוצה החל מהשנה השנייה ולאורך שנת הלימודים, תוך הצגת מקרים טיפוליים במסגרת הסמינרים, הדרכה אישית של 25 שעות מינימום בשנה.


מטלת סיום:  הגשת עבודת גמר המכילה סיכום טיפול קבוצתי ארוך טווח.

תעודה: למי שיעמוד בדרישות הקורס והפרקטיקום תוענק תעודת הסמכה

_edited_edited.jpg

למידע אודות המסלול מלאו פרטים ונחזור אליכם

טיפול קבוצתי
הפרטים הטכנים
bottom of page